Godt emballagedesign gør en forskel!

Undersøgelser viser at:

  • Over 70 % af alle indkøb sker uden at være planlagt i forvejen.
  • 90 % af produkterne som udvælges, bliver købt af forbrugere, som bestemmer sig på mindre end 3 sekunder.
  • 80% af hjemmets købsbeslutninger står kvinden for.

Hvis et emballagedesign også er udviklet så det har funktionelle fordele i forhold til brugssituationen, kan det øge salget væsentligt uden anden form for kommunikationsindsats.

Flere og flere food- og nonfoodproducenter må erkende at traditionelt emballagedesign har svært ved at opnå den nødvendige gennemslagskraft i detailhandelen. Alt for mange produkter er enten lige gode eller ligegyldige simpelthen fordi udvalget er stort, og forbrugernes loyalitet stadig mindre.

Nutidens forbrugere er i høj grad individualister, som reagerer og prioriterer meget forskelligt, når de står i indkøbssituationen. På den samme dag kan de i den ene indkøbssituation prioritere fair-trade og økologi, mens lav pris er det vigtigste parameter i den anden.

Et godt emballagedesign handler derfor i høj grad om både at fange forbrugerens opmærksomhed og samtidig sende netop de signaler, som appellerer til forbrugerens selvopfattelse og selviscenesættelse på indkøbstidspunktet.

Mange produkter vælges fra fordi emballagedesignet sigter for bredt og derfor opleves som uinteressant. Det stærke emballagedesign er opmærksomheds skabende og brander både produktet og dets (unikke) egenskaber med så klare signaler, at den udvalgte målgruppe finder produktet attraktivt nok til at lægge det i indkøbskurven.

En lang række af vores kunder har oplevet, at et godt produkt med en klart defineret målgruppe og et nyt og gennemarbejdet emballagedesign, fuldstændig kan revitaliseres salgsmæssigt, både når det handler om indsalget overfor butikskæderne og salget ud af butikken.

Årelangt samarbejde med indkøbere fra forskellige butikskæder har lært os, at et godt produkt sjældent bliver solgt ind med et middelmådigt emballagedesign. Pack Design kan derfor også være sparringspartner i forbindelse med salg både “ind og ud af butikken”. Vi har stor erfaring i at lave indsalgskampagner overfor disponenterne i de enkelte forretninger, samtidig med at vi også arbejder med udvikling af POS materialer. Alt sammen med udgangspunkt i produktets emballagedesign.